portál uživatelů
softwarů Autodesk

Pontex, spol. s r.o. – Rekonstrukce vozovek pomocí AutoCAD Civil 3D

Strojírenství

Společnost Pontex, spol. s r.o., se zabývá projektováním, inženýrskou a konzultační činností a diagnostikou v oboru mostů, inženýrských a dopravních staveb. Společnost vznikla v roce 1992 a aktuálně z…

Pontex, spol. s r.o. – Rekonstrukce vozovek pomocí AutoCAD Civil 3D

Společnost Pontex, spol. s r.o., se zabývá projektováním, inženýrskou a konzultační činností a diagnostikou v oboru mostů, inženýrských a dopravních staveb. Společnost vznikla v roce 1992 a aktuálně zaměstnává 89 zaměstnanců a má pobočky v Českých Budějovicích, Plzni a Liberci. Firma je držitelem certifikátu ČSN EN ISO 9001:2001.

“Silniční projektování, to je komplex různorodých úloh. Hledali jsme software, který nám umožní část těchto úloh efektivně zpracovávat. Odpověď jsme našli v produktu AutoCAD Civil 3D, který má široké rozpětí funkcí a který společně s RoadPAC tvoří velmi silný nástroj pro zpracování různorodých projektů v oboru silničního stavitelství.”

– Ing. Martin Folber

silniční projektant

Hlavním důvodem pro nasazení AutoCAD Civil 3D na projekt rekonstrukce silniční komunikace byla možnost využít některých jeho vlastností a funkcí, které nám jiné aplikace nenabízely. Většina projektů rekonstrukcí silničních komunikací s nedostatečnou šířkou vozovky vychází ze zjištění stávajících hran původního zpevnění, na které navazují případná rozšíření nebo jiné stavební úpravy. Proto jsme s úspěchem využili funkce pro volné vedení řídicích hran, pro novou směrovku pak funkci pro optimálně proloženou trasu, dále přesný výpočet kubatur odfrézovaných a nově položených hmot a konstrukčních vrstev a řadu dalších pro návrh nového stavu. Díky těmto efektivním nástrojům se projekt podařilo zpracovat v krátkém čase a odevzdat ho podle představ investora.

Zpracování projektu s AutoCAD Civil 3D

Projekty z oblasti projektování silničních staveb jsou aktuálně zpracovávány v aplikaci AutoCAD Civil 3D v kombinaci s RoadPAC, který jeho některé chybějící funkce doplňuje. V AutoCAD Civil 3D je potřeba nejdříve připravit všechny podklady, mezi které patří především digitální model terénu. Výhodou práce s modelem terénu v AutoCAD Civil 3D je možnost jeho tvorby z různorodých podkladů, jeho velice snadná editace a tvorba analýz modelu s jednoduchými vizualizacemi. Po načtení a úpravě modelu terénu dochází k návrhu směrového a výškového vedení komunikace. Poté, je-li potřeba využít služeb aplikace RoadPAC, je nutné navrženou trasu převést do aplikace RoadPAC, kde je mimo jiné velmi snadné zadat a spočítat klopení a rozšíření nové vozovky. Tyto informace lze pak převodníkem načíst zpět do AutoCAD Civil 3D a pokračovat v návrhu. Výsledkem převodu jsou vedle zápisu klopení také nové 2D nebo 3D hrany vozovky. Dalším krokem je vždy sestavení vzorového příčného řezu, kde pro oblast rekonstrukcí vozovek má AutoCAD

Civil 3D připravených několik speciálních inteligentních skladebních prvků = podsestav, na základě kterých se vygeneruje koridor = prostorový model navržené komunikace i s jednotlivými příčnými řezy, kde si je kromě jiného možné pro orientaci nechat zobrazit i hranici silničního pozemku podle katastrální mapy.

Velkou výhodou práce v AutoCAD Civil 3D je, že pracujete s živými vzájemně propojenými prvky, kdy se objekty, jako jsou koridory, DTM, výkresy podélných a příčných řezů, tabulky kubatur atd., aktualizují automaticky, a reagují tak okamžitě na jakoukoliv změnu v projektu.

 Situace rekonstruované komunikace v AutoCAD Civil 3D

 Podélný profil s navrženou niveletou a znázorněnými místy příčných řezů a míst, kde dochází ke změně příčného sklonu vozovky

 Ukázka vygenerovaného příčného řezu z 3D modelu koridoru komunikace

Popis projektu – úprava komunikace K Dálnici, 2.úsek, DSP

Cílem projektu byl návrh rekonstrukce a rozšíření části ulice K Dálnici v Praze. Jednalo se o dvoupruhovou směrově nerozdělenou komunikaci o šířce zpevnění max 6,0 m a s délkou úpravy cca 1,4km. Návrh opravy vozovky vycházel hlavně z diagnostiky stávajícího stavu. Dalšími podklady pro projekt bylo geodetické zaměření oblasti a předchozí studie rekonstrukce dané komunikace. Směrové i výškové řešení co nejvíce kopíruje stávající vedení komunikace. Příčné uspořádání odpovídá kategorii Mok 7,5/6,5/50 s šířkou jízdních pruhů 2×3,25m, přičemž v obloucích dochází k rozšíření vozovky s ohledem na šířkové možnosti silničního pozemku, protože tak zněla podmínka v zadávací dokumentaci. Na vozovce je navržen základní střechovitý příčný sklon 2,5%, v obloucích pak dochází k jednostrannému klopení podle jejich směru a poloměru.

Na komunikaci byly kromě nutného rozšíření konstrukčních vrstev vozovky navrženy dva základní typy oprav. V prvním případě šlo nejdříve o odfrézování stávajícího asf. souvrství do výsledného sklonu s následnou pokládkou ložné a obrusné vrstvy krytu. V druhém případě, kde byla vozovka dostatečně únosná, šlo pouze o vysprávku stávajících trhlin a položení kalového zákrytu. Projekt byl realizován v roce 2007.

Používání AutoCAD Civil 3D nám přineslo:

• Zkrácení doby strávené na projektu.

• Možnost rychlého prověření různých variant a nalezení vhodného řešení projektu.

• Eliminaci vzniku chyb při častých změnách v návrhu.

• Okamžitou informaci o výšce v každém bodě modelu.

• Zajímavou kombinaci ve spolupráci s RoadPAC.

Dodavatel řešení

K DATA s.r.o.

Dr. Vrbenského 2874/1

415 01 Teplice

www.kdata.cz