portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk na MSV 2008, Autodesk Inventor pomáhá při vývoji českého pouštního speciálu

Strojírenství

V týmu OFFROADSPORT CZ sami konstruují téměř celé auto, krom motoru a převodovky. Prvním použitím u projektu závodního auta kategorie T1 byla kontrola geometrie přední nápravy, kdy byly s po…

Autodesk na MSV 2008, Autodesk Inventor pomáhá při vývoji českého pouštního speciálu

V týmu OFFROADSPORT CZ sami konstruují téměř celé auto, krom motoru a převodovky. Prvním použitím u projektu závodního auta kategorie T1 byla kontrola geometrie přední nápravy, kdy byly s pomocí Inventoru simulovány chody jednotlivých prvků. To znamenalo obrovskou časovou úsporu, protože do té doby se stejná kontrola prováděla s pomocí železných modelů, u kterých změna parametrů trvala dlouhou dobu – v Inventoru přitom stačilo změnit doslova jednu kótu. Velký je také nárůst přesnosti projektovaných prvků a úspora financí.

Následoval návrh zadní nápravy – z metody pokus/omyl se přešlo na matematickou přesnost. Další využití našel Inventor u návrhu těhlic a ramen zavěšení. Konstrukčně se jedná o plechové svařence. Sestava kompletně navržená ve 3D se rozdělila na díly a ty se zpracovali do formátu DXF a poslaly na vypálení laserem. Docílilo se opět zrychlení a tedy i zlevnění výroby prototypů i finálního výrobku a také obrovskému zpřesnění výroby. K vypalování na laseru se později přidalo i ohýbání plechů na ohraňovacím lise. Pokud je navíc zpracován 3D model svařence, snadno lze vytvořit model svařovacích přípravků.

Prohlédněte si na vlastní oči pouštní speciál českého týmu OFFROADSPORT CZ a zjistíte, že i zde pomáhá Inventor překonávat hranice dřívějších možností. To vše na MSV 2008 od 15. do 19.9. 2008 stánek A1-009. Těšíme se na Vaší návštěvu.

Při kontaktu s dalšími konstruktéry – např. u převodovky, která je dodávána externě – lze snadno vyměňovat data bez ztráty přesnosti, posílat návrhy i různé náčrty a získávat zpět okamžitě použitelný projekt jednotlivých návrhových celků. Přesto, že externisté používají jiný konstrukční programu, lze umisťovat jejich práci do vlastní sestavy soutěžního automobilu, vyhodnocovat a řešit zástavbu převodovky. Komunikace mezi Inventorem a jinými softwarovými řešeními se v praxi velice osvědčila.

Další částí auta, kde Inventor ušetřil konstruktérům mnoho času, je trubkový prostorový rám. Po nakreslení prvního návrhu se mnoho dní diskutovalo nad rozložením jednotlivých trubek, a poté se v 3D modelu snadno měnily tak dlouho, až se podařilo najít optimální podobu, která vyhovovala všem požadavkům. Pokud by se původní návrh prováděl rovnou jako prototyp z vysoce jakostních trubek a pak došlo k jeho fyzickým úpravám, vzniklo by mnoho nepoužitelných zmetků z velmi drahého materiálu. Finanční úspora zde byla pro tým doslova nevyčíslitelná.

„Výhod Inventoru jsme postupně odhalili daleko více. Vysoce si ceníme i snadné ovladatelnosti softwaru, která se projevuje na rychlém zaučení dalších konstruktérů,“ dodává Jan Krasula, nadějný konstruktér pracující na projektu závodního auta třídy T1 pro cross-country rallye.

„Autodesk Inventor naši práci výrazně urychlil a zpřesnil – a v mnoha směrech i ulehčil. Doufáme, že i díky jeho pomoci postavíme konkurenceschopné auto, které uspěje na nejnáročnější automobilové soutěži – Rallye Dakar,“ říká Mirek Zapletal, šéf vývoje a zkušený závodník v jedné osobě.

Moderní technologie Autodesku usnadňují práci

Nový Autodesk Inventor 2009nabízí přechod k modernímu a v praxi plně osvědčenému 3D navrhování. Svět není dvojrozměrný, proč by tedy měly být dvojrozměrné naše projekty?

Deset z celé řady důvodů, proč si zvolit Inventor:

·Funkční návrh nabízí konstruktérům komplexní cestu za hranice jednoduchého geometrického modelování.

·Snadná tvorba výkresové dokumentace maximálně usnadňuje konstruktérům často se opakující činnosti.

·Přímá práce s daty formátu DWG znamená plnou využitelnost stávajících dat z aplikace AutoCAD.

·Rychlý přechod uživatelů z 2D na 3D zajišťuje uživatelům aplikace AutoCAD celá řada užitečných funkcí.

·Využití předem připravených prvků z rozsáhlých knihoven zajistí, že potřebné součásti jsou vždy rychle po ruce.

·Nastavení vnitrofiremních standardů ve stávající 2D dokumentaci není žádným problémem.

·Kvalitní a realisticky vypadající vizualizace 3D modelu lze získat bez čekání.

·Příprava kusovníků je v Inventoru dílem okamžiku.

·S efektivní správou dat vám pomůže integrovaný Autodesk Vault.

·Schvalovací a připomínková řízení jsou s pomocí výměnného formátu DWF doslova hračkou.

Další informace: www.autodesk.cz/inventor.

O týmu OFFROADSPORT CZ

OFFROADSPORT CZ je profesionální český závodní tým, který jako první uspěl v nejtěžším a nejdelším vytrvalostním rallye závodě světa – Rallye Dakar. Díky bohatým zkušenostem z evropských a světových cross country rallye dojela posádka do cíle obávané dakarské rallye již při svém prvním ostrém startu. Dvojice Zapletal–Janáček navíc vloni překvapivě zvítězila v mnoha náročných evropských závodech. V sezóně 2008 se tým snaží udržet dosažených evropských pozic. Neméně atraktivní však zůstává dakarská výzva, a to i po změně kontinentu pro rok 2009 (Argentina–Chile). Tým se již pečlivě připravuje na další účast a nová závodní dvojice Zapletal–Ouředníček se sehrává účastí na důležitých evropských podnicích BAJA a Dakar Series.

Další informace: www.offroadsport.cz.