portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ve Vladivostoku byl otevřen nejdelší zavěšený most světa

Strojírenství

Ruský premiér Dmitrij Medveděv při otevření mostu ocenil ruské dělníky a specialisty, kteří na stavbě pracovali „Všechno šlo bezvadně. Cizincům se nedá věřit, že udělají věci pořádně. Bohužel mo…

Ve Vladivostoku byl otevřen nejdelší zavěšený most světa

Ruský premiér Dmitrij Medveděv při otevření mostu ocenil ruské dělníky a specialisty, kteří na stavbě pracovali „Všechno šlo bezvadně. Cizincům se nedá věřit, že udělají věci pořádně. Bohužel možná neumíme stavět domy, ale na každý pád umíme budovat takovéto stavby,“ nechal se slyšet.
Po čtyřleté výstavbě a náročných zatěžkávacích zkouškách má být uvedena do provozu soustava tří velkých mostů, které propojí místní letiště s městskou aglomerací.
Most na Ruský ostrov s délkou rozpětí 1104 metrů překonal dosud nejdelší čínský Most Su-tchung z roku 2008 (1088 metrů). S pilíři vysokými 320,9 metru se zároveň stal druhým nejvyšším mostem podle výšky mostní konstrukce za jihofrancouzským Viaduktem Millau (343 metrů).

Stavba je součástí soustavy tří velkých mostů, které budou propojovat místní letiště s městskou aglomerací. Mosty jsou pak částí městské magistrály, která se má v budoucnu stát komunikační páteří víc než půlmilionového Vladivostoku.

Komunikace stála ruskou státní pokladnu přes 28 miliard rublů (17,5 miliardy korun) a její součástí jsou tři mosty o celkové délce téměř devět kilometrů, z toho dva lanové. První, nejsevernější most spojuje poloostrov De-Friz se severním předměstím Vladivostoku a je dlouhý kolem čtyř kilometrů. Právě díky němu se cesta z letiště do městského centra výrazně zkrátí.

Druhý z mostů překlenul zátoku Zlatý roh v samotném centru Vladivostoku. Lanový most je dlouhý 1400 metrů a svou velikostí se podle ruských zdrojů řadí na páté místo mezi obdobnými stavbami světa. Jeho pylony vysoké 226 metrů drží mostovku 60 metrů nad hladinou zálivu. Stavba spojuje střed Vladivostoku s jižním obvodem Pervomajskij a zálivem Patrokl.

Nedaleko od zálivu pak směrem k ostrovu Russkij vybíhá nová chlouba ruského stavitelství, lanový most přes průliv Východní Bospor. Stavba dlouhá 3100 metrů, jejíž opěrné pilíře dosahují výšky 320 metrů, spojuje vladivostocký Nazimovův poloostrov s mysem Novosilského na ostrově Russkij. Světovým unikátem je podle stavbařů střední zavěšená část, která je svou délkou 1104 metrů nejdelší na světě. Celková délka použitých lan přesahuje 54 kilometrů.

Parametry mostu (zdroj: http://rusmost.ru)

Ambiciózní stavbařský projekt doprovázela podle médií četná překvapení i nepříjemné nehody. V létě roku 2010 zastavil budování komunikace na několik měsíců nález masových hrobů, v nichž byla objevena těla stovek obětí sovětské tajné policie NKVD z meziválečného období. Koncem letošního jara odplavila část už hotové rychlostní silnice velká voda, která způsobila nemalé škody vinou špatného projektu, a nedbalosti stavbařů. Veškeré problémy se ale podle ruských úřadů podařilo odstranit včas, aby pondělní termín odevzdání díla nebyl ohrožen.

Veškeré problémy při stavbě mostu, který budou v září používat i politici na summitu APEC, se ale podle ruských úřadů podařilo odstranit. Stejné přesvědčení dnes vyjádřil i Medveděv, podle něhož budou případné nedostatky napraveny. „Jsem si jistý, že bude sloužit velkému množství lidí, kteří žijí ve Vladivostoku a na Ruském ostrově a těm, kteří přijedou jako turisté,“ řekl Medveděv. „Je to prostě nádherná stavba, zosobňující ducha inženýrství.“

Nedaleko od zálivu směrem k ostrovu Russkij vybíhá nová chlouba ruského stavitelství, lanový most přes průliv Východní Bospor. Stavba dlouhá 3100 metrů, jejíž opěrné pilíře dosahují výšky 320 metrů, spojuje vladivostocký Nazimovův poloostrov s mysem Novosilského na ostrově Russkij. Světovým unikátem je podle stavbařů střední zavěšená část, která je svou délkou 1104 metrů nejdelší na světě. Celková délka použitých lan přesahuje 54 kilometrů.