portál uživatelů
softwarů Autodesk

Jak využít bitmapové předlohy v Inventoru?

Strojírenství

Podkladem pro modelování je výkres na Obrázku 1. Z něj je zřejmé, že nejsložitější částí budou lopatky oběžného kola. Tvar lopatky je definován třemi rozvinutými řezy na jejím vnitřním, středním …

Jak využít bitmapové předlohy v Inventoru?

Podkladem pro modelování je výkres na Obrázku 1. Z něj je zřejmé, že nejsložitější částí budou lopatky oběžného kola. Tvar lopatky je definován třemi rozvinutými řezy na jejím vnitřním, středním a vnějším průměru. Vlastní profil je určen délkovými rozměry, sklonem a nakresleným řezem. Pokud by konečný model měl být základem pro generování drah obráběcích nástrojů pro frézování obrobku na CNC obráběcím stroji, pak by toto množství vstupních údajů nestačilo, ale pro naše účely je nakreslený tvar profilu lopatky dostačující. Jelikož nemá smysl pro každý řez opakovaně používat bitmapu celého výkresu, vytvoříme si nejdříve ve vhodném editoru tři samostatné bitmapové obrázky (*.bmp, *.gif, *.jpg, *.png) jednotlivých profilů.

Obrázek 1 – Výkres oběžného kola vrtulového čerpadla

Pro další postup je třeba vytvořit pracovní roviny na průměrech definovaných výkresem. Na nich pak zhotovíme náčrty s jednotlivými rozvinutými řezy lopatky.

Obrázek 2 – Pracovní roviny určené k umístění náčrtů rozvinutých řezů lopatky.

Ke vložení připravených rastrových obrázků v aktivních náčrtech použijeme funkci Obrázek ze záložky Náčrt z části Vložení.

Obrázek 3 – Dialogový panel, ze kterého vkládáme obrázky do náčrtu.

Po umístění rastrového obrázku do náčrtu se nám může stát, že je zrcadlově obrácen, nebo otočen jinak, než potřebujeme. První napravíme tak, že obrátíme směr nosné pracovní roviny náčrtu a druhý upravením souřadnicového systému vlastního náčrtu.


Obrázek 4 – Orientaci obrázku ovlivňuje nastavení směru pracovní roviny.

Vložený obrázek je potřeba správně umístit a upravit jeho velikost tak, aby odpovídal našim potřebám. K tomu nám pomohou nejen do náčrtu promítnuté hrany náboje s příslušnými osami, ale i nově vytvořené konstrukční čáry kótované vůči souřadnému systému podle zdrojového výkresu. S těmito čarami a souřadným systémem se snažíme sjednotit stejné čáry v rastrovém obrázku. Velikost obrázku řídíme kótou přidanou jedné jeho straně (poměr stran zůstává zachován) a kótami, které polohují obrázek v náčrtu (červeně zakroužkované kóty v Obrázku 5). Poté co se nám sjednocení podaří, obkreslíme bitmapový profil lopatky. Pro výsledný profil nejspíše použijeme oblouky a čáry. Polohu vůči souřadnému systému samozřejmě fixujeme vazbami a kótami.


Obrázek 5 – Bitmapový obrázek, který se prolíná s vytvořeným kótovaným profilem lopatky.

Totéž provedeme i v obou dalších náčrtech. Výsledek závisí na tom, jak přesně byl proveden původní výkres a na našich případných korekcích řezů lopatky.

Obrázek 6 – Hotové rozvinuté profily lopatky v čelním a isometrickém pohledu.

Abychom mohli lopatku vymodelovat, musíme všechny její doposud vytvořené profily ohnout na kruhové průměry, pro které byly vytvořeny. To si však ukážeme až v další části článku.