portál uživatelů
softwarů Autodesk

Tato 4 mezinárodní letiště ukazují, jak se bude cestovat v budoucnu (2. díl)

Stavebnictví   |   BIM 360

Aby mezinárodní letiště dokázala udržet krok s tempem růstu světové populace a tím i měnícím se požadavkům současné společnosti, musí pravidelně procházet více či méně zásadními renovacemi. Na příklad…

Tato 4 mezinárodní letiště ukazují, jak se bude cestovat v budoucnu (2. díl)

Aby mezinárodní letiště dokázala udržet krok s tempem růstu světové populace a tím i měnícím se požadavkům současné společnosti, musí pravidelně procházet více či méně zásadními renovacemi. Na příkladu čtyřech největších vzdušných přístavů – Los Angeles International Airport, Istanbul New Airport, Hong Kong International Airport a LaGuardia Airport – lze názorně ilustrovat, co to vlastně znamená vytvořit moderní cestovní svatostánek, které technologie pomáhají architektům při navrhování i jaká jsou samotná zlepšení.

Ve druhém dílu se podíváme do Hongkongu a New Yorku.

Hong Kong International Airport (HKIA)

Zatímco Istanbul se může pyšnit projektem největšího letiště na světě, v Hongkongu na to jdou jinak a s pomocí inženýrské firmy AECOM chtějí být co možná nejzelenější. Ať už jde o solární panely na střeše, maximalizaci přirozeného osvětlení, snížení spotřeby energie či dokonce vlastní námořní park, sloužící k ochraně delfínů indočínských (požadavek hongkongské administrativy) – vše se zde podřizuje udržitelnosti.

„Jde o cílenou práci s udržitelností, úspora energie samozřejmě nepřijde sama od sebe. Aby se teplo drželo venku a uvnitř byly příjemné podmínky, aniž by to znamenalo přílišné náklady, je nutné zdokonalit samotnou strukturu budovy,“ říká Ivy Kong, provozní a výkonná ředitelka AECOM. „Je pak na schopnostech našich inženýrů i konstrukčních prvcích, aby se myšlenka stala realitou.“

Pro nové letiště je klíčový zejména tzv. tříranvejový systém (3RS), modernizace pak zahrnuje i rozšíření stávajících terminálů. „Není to vůbec malý projekt,“ popisuje Thomson Lai, který má v AECOMu na starost inovace. „Naše společnost má v kontraktu jasnou pozici – jsme hlavním konzultantem pro BIM a jsme zodpovědní i za efektivitu celého návrhu, a to včetně konstrukčních prací na 3RS. S letištěm jsme spolupracovali na stanovení strategie i standardů pro BIM u takhle velkého projektu, taktéž jsme dohlíželi na práci s tímto softwarem a nakonec i na kvalitu projektové dokumentace.“

Aby toho nebylo málo, AECOM se podílí i na tom, aby se z HKIA stalo tzv. smart letiště. „Vysvětlím vám to na příkladu – když vystoupíte z letadla, vyzvednete si vaše zavazadla a rádi byste si třeba skočili do obchodu nebo se nějak zabavili, nechcete nikde zbytečně bloudit,“ říká Kong. „Letištní terminály jsou dnes spíš takovými mraveništi a vy se zde zkrátka potřebujete nějak orientovat. A právě inteligentní technologie vám pomůžou najít tu nejrychlejší cestu.“

Vzhledem k náročnosti celé přestavby ředitelku z AECOMu překvapilo, jak velká pozornost je věnována těm nejmenším detailům ve správě zařízení. Během práce například přemýšleli nad tím, jak co nejefektivněji provádět kontrolu příručních zavazadel na stanovišti bezpečnostní kontroly.

„Z hlediska navrhování pro mě byly úplnou novinkou právě celní a bezpečností kontroly,“ dodává Kong. „Bylo však důležité pracovat se všemi požadavky HKIA a vědět, jaký je jejich zdůvodnění, abychom je mohli dát dohromady a zajistit tak hladké fungování letištních budov jako celku,“ uzavírá.

LaGuardia Airport

Na projektu modernizace newyorského letiště LaGuardia pracuje mnoho různých profesí, ale BIM je tím, co všechny propojuje – architektům, majitelům i manažerům pomáhá vidět návrh v různých dimenzích a také slouží jako nástroj pro minimalizaci rizik.

„Když se podíváte na 4D model, můžete vidět, jak bude vypadat celý proces výstavby. Na základě existujícího plánu si lze ověřit i samotnou proveditelnost konstrukce a případně provést požadované změny,“ říká Jay Mezher, BIM manažer společnosti WSP. „Takový software navíc umožňuje vyhledávat potenciální problémová místa – architekti tak mohou tato rizika odstranit ještě ve stádiu návrhu a vy si tak máte větší jistotu, že je finální dokumentace v pořádku.“

V červenci 2015 se guvernér státu New York Andrew Cuomo spojil s tehdejším viceprezidentem Joe Bidenem (který kdysi připodobnil LaGuardii k letištím „v zemích třetího světa“), aby společně představili plán ambiciózní přestavby. S celkovými náklady ve výši 4 miliardy dolarů se mělo letiště zařadit mezi nejlepší na světě. „Modernizace takového rozsahu však nelze uskutečnit bez nejmodernějších technologií, které přispějí ke zlepšení veřejné dopravy na letiště, snížení počtu zpožděných letů a vůbec redukci zátěže z letecké dopravy,“ uvedl tehdy Cuomo.

Za tímto účelem navrhl tým WSP nový terminál, který je světlý a vzdušný, na rozdíl od tmavých, nízkých stropů stávajících budov. Součástí tohoto projektu byly taktéž nové spojovací můstky i haly.

„Naším záměrem bylo vytvořit z LaGuardie místo, kde si cestující mohou odpočinout, kde jim bude dobře,“ vysvětluje Maxine Hill, viceprezidentka WSP. „Navrhli jsme proto spoustu příjemných míst k posezení, nákupu či relaxaci.“

Nová LaGuardia je opravdu jiná: letištní budovy budou neobyčejně vysoké a na velmi malém půdorysu, nebudou chybět lávky k odletovým branám, pod kterými mohou projíždět letadla. „Zpočátku existovaly obavy, že náš návrh není příliš dobrý, protože většina letišť vypadá úplně jinak – budovy jsou dlouhé a nízké,“ popisuje Hill. „Vertikalita našeho návrhu však ukrývá konstrukční výhody a vzhledem ke stísněným městským podmínkám je i logickou volbou. Mosty jsou navíc velmi symbolickým prvkem spojování – což nakonec je i to, o čem je New York.“

Jak na to jdou v Los Angeles a Istanbulu? Podívejte se na první díl.