portál uživatelů
softwarů Autodesk

Dynamo | Představení grafického programování

Stavebnictví

Dynamo | Představení grafického programování

Dynamo je vizuální programovací prostředí, které slouží k navrhování koncepčních designů díky parametrickým informacím a automatizaci opakujících se úkolů. Tento způsob programování umožňuje použití graficky předdefinovaných uzlů, ze kterých lze seskládat řetězec programu místo toho, abyste ho psali ručně. Tyto programy lze využít například v produktu Autodesk Revit při navrhování projektů v metodice BIM, či automazaci umístění prvků v produktech Autodesk Civil 3D nebo Advance Steel a u dalších produktů společnosti Autodesk.

Dynamo lze pořídit jako samostatný produkt Dynamo Studio nebo jako součást AEC Collection. Je zde také doplňková verze pro produkty společnosti Autodesk.

Dynamo je dostupné pro následující produkty:

  • Autodesk Revit
  • Autodesk Civil 3D
  • Autodesk FormIt
  • Autodesk Alias Design
  • Autodesk Advance Steel

Příklady využití v produktu Revit

  • Navrhování komplikovaných konstrukcí.
  • Umísťovaní výztuží do betonu.

  • Výpočet nejdelší evakuační cesty.

 

V Civilu 3D se především Dynamo používá na rozmísťování jednotlivých prvků po trase ve vzdálenostních intervalech. Například sloupy veřejného osvětlení na silnici nebo pražce na železniční trati.

 

Advance steel

V tomto program se používá převážně pro vytváření jednotlivých prvků, jako jsou ocelové sloupy či nosníky. V Dynamu lze naprogramovat i specifický tvar, například ohnutý nosník.

Druhou možností je přiřazení parametrů či materiálů k vytvořeným prvkům.

Popis prostředí produktu Dynamo

 

Po spuštění se jako první zobrazí uvítací obrazovka, na které se kromě standardních příkazů, jako je vytvoření nového programu nebo jen uzlu, nacházejí odkazy na Dynamo stránky a fórum (1). Další část obsahuje vzdělávací informace pro začínající uživatele (2). Poslední částí na úvodní obrazovce jsou ukázkové soubory (3). Tyto soubory postupně popisují jednotlivé procesy pro vytvoření programu.

 

 

Při otevření již vytvořeného programu nebo nového souboru pro program nebo pro nový uzel.

  1. Nabídky – standardní provedení Nabídky, ve které se nacházejí příkazy pro správu souboru a operací pro úpravu objektů v programu
  2. Panel nástrojů – Tento panel obsahuje základní funkce pro vytvoření nového programu, otevření programu a pro kroky Zpět a Znovu.
  3. Snímek pracovního prostoru – Pokud potřebujete ukázat váš program, nejjednodušší možností je pořízení snímku pracovního prostoru. Tento snímek se uloží ve formátu obrázku, konkrétně ve formátu PNG.
  4. Režim náhledu – Tato tlačítka slouží k přepínání mezi prostředím programu (posun pohledu, přiblížení, vytvoření uzlu, posun uzlu a další) a 3D zobrazením výsledku programu (10).
  5. Knihovna – Knihovna je rozdělena do jednotlivých kategorií (6) funkcí nebo použití. Kategorie může obsahovat buď další podkategorie (7) nebo přímo uzly (8), ze kterých skládáte program.
  1. Uzel – Uzly jsou základním prvkem, ze kterého se programy skládají a propojují se pomocí Drátů. Hlavními prvky uzlů jsou porty, ty slouží k přijímání a odesílání dat do dalšího portu. Porty na pravé straně uzlu jsou vstupní a na levé jsou výstupní.
  1. Spuštění programu – Zde lze nastavit, jestli se program spustí automaticky po změně v buňce nebo ručně po kliknutí na tlačítko spustit.

Jako poslední věc bychom vás požádali o vyplnění krátkého dotazníku.

 

Obrázky jsou převzaty ze stránek https://primer.dynamobim.org a https://blogs.autodesk.com