portál uživatelů
softwarů Autodesk

Škola, do které byste chtěli chodit: Jak funguje umělecká akademie v San Franciscu

Media and entertainment

Škola, do které byste chtěli chodit: Jak funguje umělecká akademie v San Franciscu

Jak funguje unikátní studijní program v USA

Vysoká škola vás může perfektně připravit do profesního života. Na umělecké akademii ve Friscu k tomu mají unikátní program, který propojuje teorii i praxi.

Academy of Art University's School of Industrial Design. Tak zní název školy, o které bude v dnešním článku řeč. Vzhledem k tomu, že nelze úplně jednoduše přeložit, ji budeme označovat různými výrazy, ale vždy půjde o tuto kalifornskou instituci, která nabízí unikátní interdisciplinární program a bohatou spolupráci s nejedním průmyslovým odvětvím.

O programu

Umělecká akademie v kalifornském San Franciscu nabízí unikátní program, který propojuje průmyslový design, umění a moderní technologie. A zároveň umožňuje studentům zkombinovat teoretické znalosti s praxí u špičkových firem, jako je Jaguár, Stellantis nebo General Motors.

Díky cenným zkušenostem z mezioborové spolupráce i průmyslového prostředí pak mají zdejší absolventi dostatečné odborné znalosti i praxi, aby byli atraktivní pro špičkové společnosti nebo dokázali rozjet vlastní byznys.

Tento program je z velké míry pojímán v podnikatelském duchu, takže dokáže připravit studenty nejen na kariéru v top firmách korporátního typu z pozice zaměstnance, ale také na styl práce ve startupu nebo vydání se za splněním amerického snu.

V čem tedy tkví kouzlo školy?

 

Mezioborové týmy

Jak to dopadne, když zadáte projekt týmu, kde najdete zástupce z oborů průmyslový design, architektonický design, interiérový design, móda a kreativní reklama? V prvních několika týdnech chaosem. Ale zároveň jde o nesmírně intenzivní, inspirativní a pro všechny zúčastněné obohacující zkušenost.

 

Každý z této rozdílné, ale přitom tematicky blízké skupiny má trochu jiný náhled na danou problematiku, takže kreativní proces je opravdu rozmanitý a finální výstup je po všech stránkách vyladěný. A nezapomínejme na to, že během toho se studenti naučí spolupracovat, naslouchat, prosazovat svůj názor, potlačovat vlastní ego i dělat kompromisy, což se jim bude hodit v budoucím povolání.

 

Zdroj obrázku

 

Jak to funguje

Programu se aktivně účastní tato oddělení:

  • průmyslový design,
  • interakční design,
  • reklama a marketing,
  • grafický design,
  • interiérová architektura,
  • architektura,
  • móda.

Zpravidla pak v rámci programu velí globální designový tým, který nastavuje vizi značky pro nejrůznější zákazníky. Pod ním pak působí pět různých multidisciplinárních designových týmů, složených ze studentů výše uvedených oddělení. Ty pak dané vize naplňují.

Každý studentský tým obdrží konkrétní cíl. Například:

  • Studenti průmyslového designu navrhují lifestylové produkty a koncepty interiéru a exteriéru vozidel.
  • Studenti interakčního designu vytvářejí uživatelské rozhraní projektu a zaměřují se na uživatelskou přívětivost.
  • Studenti reklamy vytvářejí globální kampaň pro designérské týmy.
  • Studenti grafického designu vytvářejí vizuály jednotlivých komponentů i celkové prezentace projektu.
  • Studenti interiérové architektury vymýšlejí koncept interiéru v městských budovách.
  • Studenti architektury tyto budovy navrhují.
  • Studenti módy navrhují barvy a materiály, spolupracují na celkovém vizuálním vyznění projektu.

Názory studentů

Jak škola připravuje žáky na jimi zvolenou kariéru? Server Autodesk.com se zeptal několika studentů z různých oborů.

Brittany Jarjour – oddělení architektury

„Dostala jsem šanci být v globálním týmu, kde kromě mě byl módní návrhář, grafička nebo dva webdesignéři… Byla to skvělá zkušenost, která mi hodně dala. Doteď se na tento projekt odkazuji při pohovorech, mám ho v portfoliu a zkušenosti z něj získané využívám v současné práci. Naučila jsem se spolupracovat s lidmi z různých oborů a díky nim se už dokážu koukat na věc jejich pohledem. A to mi opravdu pomáhá.“

Cedric Le – oddělení průmyslového designu

„V tomto programu jsem musel poprvé v životě pracovat s lidmi z oblasti architektury, designu a UX. Ukázalo mi to, jak k zadání přistupují odborníci mimo můj obor, což mě jako designéra posunulo dál. Nyní už beru v potaz proměnné, jako je ergonomie nebo dopad produktů na každodenní život jejich uživatelů. Díky tomu už při vlastním navrhování přemýšlím mnohem komplexněji.“

Gudrun Jona Gestsdottir – oddělení interiérové architektury

„V mém programu máme úplně jinak nastavené workflow, než jsem byla doposud zvyklá. Nejprve jsem se cítila trochu ztracená, ale po chvíli už to bylo v pohodě. Každý den se učím pracovat s lidmi, kteří neuvažují jako já a mají odlišné zaměření. Oboje mne neustále posouvá.“

 

Vybrané výstupy programu

 

Prezentace konceptu interiéru pro Citroen Aura, který byl vytvořen ve virtuální realitě.

Zdroj obrázku

 

Návrh modelu Buck Velite Halcyon pro General Motors

Zdroj obrázku

 

Návrh konceptu areálu Halioi Sea Komunity

Zdroj obrázku

 

XR a digitální spolupráce

Covid zapříčil, že digitalizace a XR technologie se už promítají skoro do každé práce, takže ani tyto studentské programy nejsou výjimkou. Také u nich se často využívá virtuální realita, která simuluje požadované prostředí, v němž studenti pracují.

Zdroj obrázku

Škola rozšířenou realitu a podobné technologie používá jako doplněk klasické výuky, protože ředitel školy si dobře uvědomuje, že virtuální prototyp je sice užitečná věc, ale fyzický zážitek nic nenahradí.

 

„Chceme, aby naši studenti byli perfektně připraveni a dokázali vytvářet umělecká díla, na které si budeme moci sáhnout, kolem kterých budeme moci projít a sledovat, jaké vyvolává pocity u ostatních. A to zkrátka může nabídnout jen fyzický prototyp,“ vysvětluje ředitel školy Antonio Broja.

 

Výsledky programu

Cílem akademie je zajistit, aby se studenti dokázali přizpůsobit různým nástrojům a technologiím a byli schopni realizovat své kreativní vize. Ale také o nich přesvědčit ostatní.

 

Antonio Broja vysvětluje svým studentům: „Pokud nejste tím nejvíce nadšeným člověkem v místnosti, když mluvíte o svém projektu, jen těžko pro něj nadchnete ostatní.“

 

Proto se na škole nevyučují jen hard skills, ale i soft skills, které jsou nezbytné k úspěšnému fungování v pracovním kolektivu. Absolventi dobře vědí, že v rozmanitém kolektivu je skrytá ohromná síla a umí táhnout za jeden provaz, aby ji společně využili ve prospěch projektu.

 

I proto si průmysloví partneři tento program nemohou vynachválit. Brojovi často říkají: „Vaši studenti jsou vždy připraveni spolupracovat, ochotni naslouchat a fungovat jako tým.“

 

A jen těžko můžete chtít víc. Ať už z pozice ředitele školy, nebo zaměstnavatele.