portál uživatelů
softwarů Autodesk

Případová studie: VeloMetro

Strojírenství   |   Fusion 360

<Video v článku> Kanadský startup VeloMetro Mobility navrhl pomocí programu Fusion 360 prototyp tříkolového elektrického vozidla, na kterém se ale jezdí jako na kole. Ambiciózním cílem projektu …

Případová studie: VeloMetro

Kanadský startup VeloMetro Mobility navrhl pomocí programu Fusion 360 prototyp tříkolového elektrického vozidla, na kterém se ale jezdí jako na kole. Ambiciózním cílem projektu je vytvořit alternativu pro městské přesuny na krátké vzdálenosti.

Uzavřené tříkolové vozidlo, nazvané Veemo, je vybaveno volantem, sedačkou a uzamykatelným kufrem jako auto. Nicméně k tomu, aby se rozjelo, musí řidič šlapat do pedálů.

„Veemo cílí na lidi žijící ve městech, kteří na cyklistku kvůli tomuto prostředí zanevřeli,“ popisuje produkt spoluzakladatel startupu Baker a dodává: „studie ukázaly, že až 60 procent městské populace by chtělo jezdit na kole více než dnes. Nechtějí být ale vystaveni vnějšímu prostředí, mají strach z jízdy v provozu a v neposlední řadě ani nemají to kolo kde uložit. Všechny tyhle problémy Veemo opravdu řeší.“

Zvýšenou hmotnost tohoto dopravního prostředku ve srovnání s tradičním jízdním kolem kompenzují elektromotory napájené bateriemi, které pomáhají řidiči při šlapání.

„Naše vozidlo má pedály jako jízdní kolo, ale když šlapete, prostřednictvím elektromotorů vám přidáváme sílu dvou olympioniků,“ říká Baker. „Je to podobný zážitek, jako když jedete v autě, akorát je legislativně vázaný na cyklistiku, takže nepotřebujete ani řidičský průkaz, ani povinné ručení. Navíc se můžete pohybovat po cyklostezkách, takže nemusíte do automobilového provozu,“ vysvětluje.

Veemo je vyvíjeno jako alternativa k carsharingu – její zákazníci tedy budou mít k dispozici širokou škálu vozidel, které si mohou pronajmout na krátkodobé výlety. VeloMetro proto vyvíjí mobilní aplikaci umožňující lidem vyhledávat, rezervovat a odemykat jejich vozidla.

„Veemo jsme skutečně již od počátku navrhovali s ohledem na fenomén sdílení, takže celý proces zapůjčení netrvá déle než minutu,“ popisuje Baker. „Použijete svůj mobil, najdete vozidlo, které vám je nejblíž a pomocí aplikace jej odemknete. Po usednutí stačí zadat osobní PIN a vyrazit na cestu.“

VeloMetro má v současné době funkční prototyp vozu Veemo a flotilu hned pěti vozítek bude v příštích měsících testovat v místním univerzitním kampusu. Následně je plánuje rozmístit po širším centru Vancouveru.

Kody Baker nicméně říká, že nebýt nedávných pokroků v oblasti digitálních technologií, společnost by dnes těžko byla tam, kde je.

„Současná úroveň technologií a softwaru je skutečně zodpovědná za existenci firmy VeloMetro,“ vykládá zaníceně spoluzakladatel a pokračuje: „umožnilo nám to vytvořit spoustu digitálních prototypů, nasimulovat crash-testy a virtuálně otestovat aerodynamiku ve větrném tunelu, takže jsme pak to vozidlo byli schopni správně vyrobit hned napoprvé.“

Pokud se testovací provoz ve Vancouveru osvědčí, mohlo by se Veemo rozšířit do dalších měst v Kanadě a Spojených státech, případně dokonce i v Evropě.

„Naším cílem je ovlivnit způsob, jakým jsou dnes po městech realizovány krátké přesuny – ve výsledku to znamená méně aut zaseknutých v dopravě, zlepšenou kvalitu ovzduší a tím i lepší život pro všechny obyvatele. Zkrátka si myslíme, že na světe je mnoho míst, kde by benefity našeho řešení měly šanci uspět,“ uzavírá Baker.

Zdroj: designboom.com