portál uživatelů
softwarů Autodesk

Tvorba a úprava objektů, 15. díl

Nastavení uživatelského souřadného systému (USS) v 2D V produktu AutoCAD existují dva souřadné systémy, pevný systém zvaný globální souřadný systém (GSS) a pohyblivý systém zvaný uživatelský souřadný …

Tvorba a úprava objektů, 15. díl

Nastavení uživatelského souřadného systému (USS) v 2D

V produktu AutoCAD existují dva souřadné systémy, pevný systém zvaný globální souřadný systém (GSS) a pohyblivý systém zvaný uživatelský souřadný systém (USS). V GSS je osa X horizontální, osa Y je vertikální a osa Z kolmá k rovině XY. Počátek je tam, kde se osy X a Y protínají (0,0) v levém dolním rohu výkresu. V rámci GSS se definuje USS. Všechna zadání souřadnic v podstatě používají aktuální USS.

Posunutím USS si můžete usnadnit práci s jednotlivými částmi výkresu. Otáčení USS vám pomáhá určit body v třírozměrných nebo otočených pohledech. Režimy Krok, Rastr a Orto udávají čáry podle nové orientace USS.

USS můžete přemístit pomocí několika způsobů:

·Posunutím USS pomocí definování nového počátku.

·Přizpůsobením USS existujícímu objektu nebo aktuálnímu směru pohledu.

·Otočením aktuálního USS okolo některé z jeho os.

·Obnovením uloženého USS.

Pokud už máte jednou definovaný USS, lze jej pojmenovat a potom obnovit, když je budete chtít znovu použít. Volba Před příkazu USS postupně obnoví až 10 předchozích souřadných systémů použitých v aktuálním sezení. Pokud už pojmenovaný USS déle nepotřebujete, můžete jej odstranit. Rovněž lze obnovit USS tak, aby byl shodný s GSS.

Určení výkresových rovin v 3D (USS)

Nastavení uživatelských souřadných systémů je nezbytná pro efektivní 3D modelování.

Použití globálních a uživatelských souřadných systémů v 3D

Při práci v 3D máte k dispozici jeden pevný souřadný systém a jeden pohyblivý. Pohyblivý uživatelský souřadný systém je užitečný pro zadávání souřadnic, výkresových rovin a nastavení pohledů.

AutoCAD nabízí dva souřadné systémy, pevný systém zvaný globální souřadný systém (GSS) a pohyblivý systém zvaný uživatelský souřadný systém (USS). USS je užitečný pro zadávání souřadnic, definování výkresových rovin a nastavení pohledů. Změna USS nezmění bod pohledu, změní pouze orientaci a sklon souřadného systému.

Pokud vytváříte 3D objekty, lze kvůli zjednodušení práce USS přemístit. Pokud například vytváříte 3D kvádr, lze jednoduše upravit každou z šesti stran přizpůsobením USS ke každé straně, kterou zrovna upravujete.

USS přemístíte vybráním umístění počátečního bodu a orientace roviny XY a osy Z. Lze umístit a orientovat USS kdekoliv v 3D prostoru. Pouze je jeden USS aktuální, v jednom daném čase jsou všechny zadané a zobrazené souřadnice k němu relativní. Jestliže je zobrazeno více výřezů, výřezy sdílejí aktuální USS. Se zapnutou systémovou proměnnou UCSVP můžete uzamknout USS do výřezu, automaticky obnoveného USS, vždy když je výřez aktuální. 

Při kreslení v 3D určete hodnoty X, Y a Z souřadnic v globálním souřadném systému (GSS) nebo aktuálním uživatelském souřadném systému (USS). Obrázek níže ukazuje osy X, Y a Z v GSS.

GSS a USS bývají často shodné — jejich osy a počáteční body se přesně překrývají. Bez ohledu jak změníte orientaci USS, vždy jej lze nastavit shodným s GSS pomocí položky Globální v rámci příkazu USS.

Použití pravidla pravé ruky

Použitím pravidla pravé ruky určíte kladnou osu směru osy Z, když znáte směr osy X a osy Y v 3D souřadném systému. Umístěte pravou ruku k obrazovce a ukažte palcem ve směru kladné X osy. Roztáhněte ukazováček a prostředníček jako na obrázku a nasměrujte ukazováček ve směru kladné osy Y. Prostředníček nyní určuje směr kladné osy Z. Při otáčení uvidíte, jak se osy X, Y a Z otáčejí podle toho, jak měníte USS.

Pravidlo pravé ruky lze také použít pro určení kladného směru otáčení kolem osy v 3D prostoru. Nasměrujte pravý palec v kladném směru osy a ohněte prsty. Vaše prsty určují kladný směr otáčení kolem osy.

Nastavení uživatelského souřadného systému v 3D

Několik metod je použitelných pro manipulaci uživatelského souřadného systému v 3D. Lze také ukládat a obnovovat orientace uživatelského souřadného systému.

Uživatelský souřadný systém (USS) definujete při změně umístění bodu počátku 0,0,0 a orientace roviny XY a osy Z. USS můžete umístit a orientovat kdekoliv v 3D prostoru, přičemž je možné definovat, uložit a znovu vyvolat libovolný počet uživatelských souřadných systémů. Vstup a zobrazení souřadnic je relativní vzhledem k aktuálnímu USS.

USS jsou v 3D obzvláště užitečné. Srovnání souřadného systému s existující geometrií se vám možná bude zdát snadnější, než vyčíslit přesné umístění 3D bodu.

Pokud je aktivních více výřezů, může mít každý výřez jiný USS. Se zapnutou systémovou proměnnou UCSVP můžete uzamknout USS do výřezu, automaticky obnoveného USS, vždy když je výřez aktuální. Se zapnutou proměnnou UCSVP může mít každý USS pro různé konstrukční požadavky jiný počátek a orientaci.

Definice umístění USS

USS lze definovat několika způsoby:

·Určete nový počátek, novou rovinu XY nebo novou osu Z.

·Přizpůsobte nový USS existujícímu objektu.

·Přizpůsobte nový USS aktuálnímu směru zobrazení.

·Otočením aktuálního USS okolo některé z jeho os.

·Použijte novou hloubku Z-k existujícímu USS.

·Použijte USS výběrem plochy.

Použití přednastavených USS

Pokud si nechcete definovat vlastní USS, můžete si vybrat z několika přednastavených souřadných systémů. Obrázky na kartě Pravoúhlý USS v dialogu USS ukazují dostupné volby.

Když už máte určený USS, lze nastavit, zda výběrem přednastavené možnosti dochází k posunu USS vzhledem k aktuální orientaci USS nebo vzhledem k výchozímu globálnímu souřadnému systému (GSS). Tato volba není účinná, když obnovujete GSS, obnovujete předchozí USS nebo nastavujete aktuální pohled USS.

Změna výchozího zdvihu

Aktuální zdvih stanovený příkazem ZDVIH definuje výkresovou rovinu aktuálního USS a je použit u jednotlivých výřezů podle nastavení systémové proměnné UCSVP. Tato proměnná určuje, zda se USS uloží a obnoví v každém výřezu. Když UCSVP = 1, jinými slovy, v jednotlivých výřezech jsou uložena různá nastavení USS, nastavení zdvihu se uloží s každým výřezem v modelovém prostoru i rozvrženích výkresového prostoru.
Obecně se však doporučuje ponechat zdvih nastaven na hodnotu 0 a rovinu XY aktuálního USS nastavovat pomocí příkazu USS.

Změna USS ve výkresovém prostoru

Nový USS lze definovat ve výkresovém prostoru stejným způsobem jako v modelovém prostoru; USS ve výkresovém prostoru je však omezeno pouze na manipulaci v 2D. Ačkoli lze zadat 3D souřadnice ve výkresovém prostoru, nelze použít 3D zobrazovací příkazy, například 3DORBIT, DPOHLED, PŮDORYS a OKO. AutoCAD sleduje posledních 10 souřadných systémů vytvořených v modelovém prostoru a 10 posledních vytvořených ve výkresovém prostoru.

Uložení a obnovení umístění USS pomocí názvu

Pokud plánujete práci převážně v 3D, můžete ukládat pojmenovaná umístění USS, každé s odlišným počátkem a orientací pro různé konstrukční požadavky. Lze přemísťovat, ukládat a vyvolat tolik orientací USS, kolik potřebujete.