portál uživatelů
softwarů Autodesk

REMING CONSULT a.s. – Projektování silničních staveb v AutoCAD Civil 3D

Strojírenství

REMING CONSULT a.s. je projektová, inženýrská a konzultační společnost, která byla založena v roce 2007 a má sídlo v Bratislavě a pobočku v Žilině. Společnost poskytuje komplexní služby při přípravě a…

REMING CONSULT a.s. – Projektování silničních staveb v AutoCAD Civil 3D

REMING CONSULT a.s. je projektová, inženýrská a konzultační společnost, která byla založena v roce 2007 a má sídlo v Bratislavě a pobočku v Žilině. Společnost poskytuje komplexní služby při přípravě a řízení projektů z oblasti dopravní infrastruktury, občanské, bytové a administrativní výstavby či inženýrských a průmyslových staveb.

“V dnešnej dobe, keď sa nároky na projektantov zvyšujú a očakáva sa rýchle a kvalitné odovzdávanie projektov, je nutné pracovať s takými softvérmi, ktoré sú flexibilné. AutoCAD Civil 3D nám poskytuje požadovanú flexibilitu a interoperabilitu a používame ho naprieč celými projektmi z oblasti návrhu dopravných stavieb.”

– Ing. Zuzana Podolcová

vedoucí projektu

Společnost REMING CONSULT a.s. nasadila AutoCAD Civil 3D na zpracování projektů z oblasti dopravních staveb a úloh s tím souvisejících. Společnost ve svých projektech využívá plnou funkčnost AutoCAD Civil 3D a zvyšuje tak svou efektivitu a schopnost rychle reagovat na různé změny v projektech.

Výzva projektu

Hlavním důvodem pro pořízení AutoCAD Civil 3D byl požadavek pracovat s řešením, ve kterém budeme schopni zpracovávat projekty z oblasti dopravní infrastruktury, a zároveň tato práce bude rychlejší a efektivnější než práce v aplikaci AutoCAD. Od AutoCAD Civil 3D jsme čekali vyřešení úloh týkajících se především tvorby digitálního modelu stávajícího i navrhovaného řešení, možnosti analýz řešení a automatické generování výstupů z projektu.

Zpracování projektu v AutoCAD Civil 3D

Podstatou veškeré práce v AutoCAD Civil 3D je 3D digitální model. Na začátku vždy stojí model stávajícího terénu, kdy možnosti jeho tvorby jsou velice rozsáhlé. Poté dochází k návrhu tras, které reprezentují jednotlivé osy komunikací. Při tvorbě tras dochází k jejich automatickému popisu podle stanovených pravidel. Pro trasu je dále možné stanovit výpočet klopení. Na základě trasy se vygeneruje podélný řez terénem, do kterého se navrhne niveleta. I u nivelety dochází k automatickému popisu. Pokračujeme sestavením vzorového příčného řezu, kdy buď vycházíme z široké palety prvků v AutoCAD Civil 3D nebo máme možnost si vytvořit i vlastní. Díky těmto podkladům jsme schopni sestavit 3D model požadovaného objektu. Z tohoto modelu je možné generovat jednotlivé charakteristické příčné řezy, počítat kubatury či vypisovat potřebné informace mimo vlastní výkres. Výhodou je to, že v průběhu celé práce se vytváří kompaktní 3D dynamický model, kde veškeré vytvářené objekty jsou ve vzájemné inteligentní

vazbě. Dojde-li k jakékoliv změně vedení trasy či nivelety nebo snad vzorového příčného řezu, vše se automaticky překreslí a nemusíme nic dohledávat a editovat.

Popis pilotního projektu – Rekonstrukce ulic Banská a Železničná v Novém Mestě nad Váhom

Cílem tohoto projektu bylo navrhnout rekonstrukci dvou ulic v Novém Mestě nad Váhom o celkové délce 1,5 km, kdy součástí této rekonstrukce byla i změna stávající průsečné křižovatky na okružní.

Nejdříve jsme v AutoCAD Civil 3D vytvořili digitální model stávajícího stavu ze zaměření. Do tohoto modelu jsme vynesli trasy reprezentující osy vozovek. Už v této části nám AutoCAD Civil 3D přinášel výhody, např. v automatickém popisu tras. Pokračovali jsme vygenerováním podélných profilů, kdy tyto profily se vytváří automaticky a vy do nich navrhujete pouze niveletu.

Situace řešené rekonstrukce ulice, která byla zakončena návrhem okružní křižovatky

Automaticky generovaný podélný profil s vyprojektovanou niveletou rekonstruované ulice

  3D pohled na vygenerovaný model okružní křižovatky

Ta se opět automaticky popisuje. Pokračovali jsme sestavením vzorového příčného řezu, který se skládal jak z vozovky a obrubníku, tak i chodníků a pásů zeleně. Jelikož uliční profil je velice členitý, vykreslili jsme si pomocné trasy, které nám určovaly budoucí hrany vozovky a příčné uspořádání je tak dynamicky proměnné. Poté jsme vygenerovali 3D model komunikace. Výhodou postupu v AutoCAD Civil 3D je to, že jsme okamžitě měli k dispozici jednotlivé příčné řezy či výpisy o XYZ jednotlivých hran či bodů.

V návrhu jsme pokračovali projekcí okružní křižovatky ulic Banská a Čachtická, což je složitá úloha sestávající z tvorby množství tras, podélných profilů a vzorových řezů. Ve finále však máte vytvořenou komplexní křižovatku, díky níž máte okamžitě představu o řešení, a to i ve 3D. Navíc si vytvořený model můžete analyzovat např. pomocí šipek sklonů, kdy lze zkontrolovat odvodnění OK apod.

Možný formát výpisu informací o výškovém a směrovém vedení jednotlivých hran komunikace

Používání AutoCAD Civil 3D přineslo tyto hlavní výhody:

• Zkrácení doby strávené na projektu.

• Flexibilní projekce směrového a výškového řešení.

• Vysokou interoperabilitu napříč celým projektem, od tvorby podkladů až po inteligentní sdílení dat, kdy neustále pracujeme v prostředí CAD a dwg výkresu.

• Okamžité analýzy řešení a reflektování aktuálního stavu v situaci.

• Úsporu času díky automatickému generování podélných a příčných řezů, popisků apod.

• Neustálé informace o průběhu výškového řešení a možnost generování 3D výstupů z projektu, jak grafických, tak i textových.

• Schopnost nastavení standardů pro vykreslování dokumentace, a tím zjednodušení tvorby finální výkresové dokumentace.

Dodavatel řešení

ŠTOR CAD Computers, s.r.o.

Čajákova 19

811 05 Bratislava

www.stor.sk