portál uživatelů
softwarů Autodesk

Designer Stanislav Hanuš

Strojírenství

Koncept nejsilnějšího sériového motocyklu se zrodil ve SketchBooku. Řešení Autodesk SketchBook Designer „Na aplikaci Autodesk SketchBook Designer mě velmi zaujala také možnost spolupráce s produkty Au…

Designer Stanislav Hanuš

Koncept nejsilnějšího sériového motocyklu se zrodil ve SketchBooku.

Řešení
Autodesk SketchBook Designer

„Na aplikaci Autodesk SketchBook Designer mě velmi zaujala také možnost spolupráce s produkty AutoCAD či Inventor. Díky možnosti editace tvaru, křivosti a vyhlazení vzniklých křivek byla tvorba skic velmi rychlá a pohodlná.“

Stanislav Hanuš, designér motocyklu FGR 2500 V6 MIDALU

Již v roce 2004 vznikl u českého výrobce, společnosti FGR, nápad na zrod luxusního silničního motocyklu kategorie tzv. naháčů (Naked Bike). Na projektu se začalo pracovat o rok později, kdy Ministerstvo průmyslu ČR schválilo dotaci na vývoj motoru o objemu FGR 2500 V6. Vítězem výběrového řízení na návrh celkového designu motocyklu se v roce 2009 stal Stanislav Hanuš, jinak šéfkonstruktér další české značky, blanenské Blaty. Odborné veřejnosti a fanouškům českých motocyklů je znám například jako tvůrce minibiků Origami a Ultima, čtyřdobé stopětadvacítky BXM Motard či BXE Enduro. Jeho práce zvítězila v konkurenci celkem 11 designérů.

„Stál jsem před výzvou navrhnout design nejsilnějšího sériově vyráběného motocyklu na světě,“ řekl designér Stanislav Hanuš. „Mám velmi dobrou zkušenost s digitálním navrhováním v aplikaci Autodesk SketchBook, která mi již několik let umožňuje rychle a jednoduše realizovat mé myšlenky na virtuální papír. Ale až díky novému produktu Autodesk SketchBook Designer, který vychází z jádra programu Alias, mohou být vytvořená data využita v rámci dalšího postupu digitálního navrhování.“

 

Silnější než špičkový závodní vůz

Motocykl FGR 2500 V6 MIDALU má vodou chlazený šestiválec do V s objemem 2 442 ccm, výkonem 240 koní a krouticím momentem 200 Nm.

Motor je uložen v příhradovém rámu z ocelových trubek pod samonosnou nádrží z uhlíkového kompozitu. Dalším hojně zastoupeným materiálem je hliníková slitina, ze které je mimo jiné vyrobena masivní zadní kyvná vidlice. Stroj o suché váze 270 kg má naprosto výjimečný poměr výkonu a hmotnosti – 889 koní na tunu. V tomto parametru předstihuje i slavné Bugatti Veyron.

Velmi dravá je i samotná vizuální stránka motocyklu. Už prvotní koncept se přitom začal rodit v digitálních skicách aplikace Autodesk SketchBook Designer. Nový přírůstek do portfolia programů společnosti Autodesk vznikl přizpůsobením produktu z rodiny Alias pro snadnější obsluhu. Je od počátku koncipován jako jeden ze základních stavebních kamenů při navrhování nového výrobku. V rámci předplatného jej mají k dispozici i stávající uživatelé Inventoru.

 

Digitální navrhování
– od prvního konceptu po výrobu

Autodesk SketchBook Designer umožňuje vytvářet nejen skici designu, ale i nejrůznější návrhy a plány – možnost rychlé úpravy křivosti přitom technickým pracovníkům usnadňuje tvorbu perfektně vypadajících náčrtů i s pomocí obyčejné myši. Podporovány jsou ale také designéry často používané tablety. Právě jejich nasazení je celá aplikace přizpůsobena.

Každá křivka je vektorová – a tedy editovatelná. Lze měnit veškeré její parametry – od tloušťky a barvy až po efekt rozpití a zaoblení konců. Velmi praktická je rovněž možnost změny měřítka libovolné části obrazu bez ztráty kvality. Práce s formátem DWG umožňuje používat podklady vytvořené v této aplikaci napříč celým výrobním procesem. I díky této vlastnosti se podařilo hladce přenést návrh motocyklu do výroby a v roce 2011 jej představit veřejnosti. Kmotrem se stal přední český motocyklový jezdec Karel Abraham.

hanus2
„Díky produktu Autodesk SketchBook Designer mohou být vytvořená data snadno využita v rámci dalšího postupu digitálního navrhování.“

Stanislav Hanuš, designér motocyklu FGR 2500 V6 MIDALU

 

Případová studie v PDF