portál uživatelů
softwarů Autodesk

Zkušenosti se žákovskými projekty realizovanými ve spolupráci s průmyslovou praxí

Strojírenství

Hledání vhodných témat do výuky, která by navíc sbližovala její průběh s praxí je poměrně pracné. Inspiraci je možné získat nejlépe z komerčně laděných a vývojových projektů, které v sobě soustřeďují …

Zkušenosti se žákovskými projekty realizovanými ve spolupráci s průmyslovou praxí

Hledání vhodných témat do výuky, která by navíc sbližovala její průběh s praxí je poměrně pracné. Inspiraci je možné získat nejlépe z komerčně laděných a vývojových projektů, které v sobě soustřeďují nejnovější metodiku a postupy. V této oblasti je bezesporu velmi pozitivním pomocníkem spolupráce s firmami a podniky v regionech. Dnešní článek věnuji jednomu zajímavému projektu, který vznikl ve spolupráci Michala Roseckého z VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou a společnosti ŽĎAS a.s. Tento ročníkový projekt byl realizován navíc s využitím vizualizací v produktu Autodesk Showcase a je tak výmluvnou ukázkou možností této aplikace.

 
Skutečná zástavba kovacího souboru od společnosti ŽĎAS, a.s.

Základní téma bylo vzneseno ze strany výuky technologických cvičení, které si vzaly za cíl zpracovat pomocí nejnovějších postupů tvorby digitálních prototypů a vizualizace problematiku volného kování. Tato technologie výroby polotovarů navíc patří k tradiční produkci společnosti ŽĎAS a.s. Tato společnost patří mezi dynamicky se rozvíjející společnosti podnikající v segmentu strojírenství. Patří mezi přední výrobce a dodavatele produktů od oblasti prvovýroby až po komplexní dodávky výrobních strojů a zařízení.

 
Rozpracovaná základní sestava lisu

Volné kování výkovků je jednou z nejprogresivnějších metod výroby polotovarů pro všechna odvětví těžkého strojírenství. Touto technologií jsou kovány výkovky ve tvaru tyčí a hřídelí, kostky, kotouče, kroužky, koule, desky nebo jiné složité tvary dle požadavku zákazníka. Výkovky jsou kovány na hydraulických lisech, začleněných do ucelených kovacích souborů.


Manipulátor před vložením spojovacích součástí

Kovací soubor pro volné kování tvoří kovací lis s hydraulickým pohonem a jeden nebo dva kovací manipulátory. Elektrické zařízení souboru, jehož součástí je programovatelný automat, umožňuje ruční nebo automatické řízení včetně integrace lis – manipulátor. Dle požadavku zákazníka může být soubor doplněn ingotovým vozem, otočným zvedacím stolem, nářaďovým manipulátorem a sadami nářadí dle technologického určení souboru. Kovací soubor je řízen jedním pracovníkem od centrálního ovládacího pultu, umístěného v odhlučněné a klimatizované kabině. Řídicí část obsahuje programovatelný řídicí systém pro řízení jednotlivých strojů souboru, jejich vazby, nastavování parametrů a sledování chodu, včetně zobrazení důležitých stavů jednotlivých dílčích agregátů. Vybavení umožňuje komfortní obsluhu s vysokým stupněm automatizace a kontrolu průběhu nejdůležitějších fází technologického procesu.


Prvotní vizualizace v Showcase

Ve výrobním programu akciových společností ŽĎAS, a.s. a TS Plzeň, a.s. jsou kovací lisy pro volné kování jednou ze základních skupin dodávaných tvářecích strojů. Uplatnění nacházejí převážně v kusové a malosériové výrobě. Možnosti čerpání technologických zkušeností, spolu s ověřováním nových řešení ve vlastní kovárně firmy, vytvořily dobré podmínky pro dodávky integrovaných kovacích souborů nejvyšší technické úrovně.


Vizualizace sestavy s vloženým prostředím

VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou spolupracuje v oblasti software se společnostmi Autodesk a Siemens. Při řešení zadaného projektu byl využit Michalem Roseckým postup tvorby digitálního prototypu s následnou vizualizací primárních dat projektu v Autodesk Showcase. Tyto postupy jsou vyučovány na škole v průběhu třetího a čtvrtého ročníku studia. Michal si zvolil téma demonstrace volného kování jako svou závěrečnou ročníkovou práci. V současné době je již finální podoba modelu využívána ve výuce pro demonstrační a výukové potřeby. Postupy tvorby digitálních prototypů navíc umožňují další rozpracování tohoto tématu například ve spojení s technologií 3D tisku, který může být využit pro výrobu názorných pomůcek pro výuku odborných předmětů.


Detail vizualizace technologické operace

Závěrem bych rád poděkoval společnosti ŽĎAS, a.s. za podporu výuky PLM technologií na VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou. Koncepce a rozvoj vzdělávání na škole je dále součástí rozsáhlejší strategie vzdělávání řešené ve spolupráci s VUT FSI v Brně v rámci projektu NETME Working – inovace a transfer pro strojní praxi.