portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 5.

Strojírenství

Autodesk Showcase a zpracování materiálů poskytuje při tvorbě scény velmi efektivní možnosti nastavení jednotlivých základních a specifických vlastností. Dnešní díl našeho otevřeného seriálu věnujeme …

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 5.

Autodesk Showcase a zpracování materiálů poskytuje při tvorbě scény velmi efektivní možnosti nastavení jednotlivých základních a specifických vlastností. Dnešní díl našeho otevřeného seriálu věnujeme vlastnosti, která umožňuje vytvářet povrchy s vysokou úrovní reflexe (odrazu okolí). Jedná se o velmi pěkný efekt, který dokresluje scénu a jednotlivé materiály.

Základní materiál bez reflexe po přiřazení objektu ve scéně

Při práci s reflexí lze využít několik zajímavých aplikací, které lze definovat na úrovni selektivního materiálu na jediný objekt, případně na globální povrchy ve scéně. Tento prvek je řízen čistě výběrem na úrovni objektů, případně na úrovni materiálového editoru.

Aktivace modifikace materiálu

První možností jak aplikovat reflexi je využití vlastního prostředí scény. Ta je považována za referenční pro vykreslení odrazů na objektu (Reflect the environment). Metoda umožňuje velmi snadné a věrné vykreslení odlesků ve scéně včetně jemných a přesných přechodů.

 

Definice reflexe prostředí v Autodesk Showcase

Výsledek je vynikající i bez výrazných úprav specifických nastavení. A pokud je využita grafická karta s dostatečným zobrazovacím výkonem je výsledek bez problému zobrazován i při pohybu objektů v reálném čase.

 

Finální podoba odrazu prostředí ve scéně

Další zajímavou aplikací je možnost reflexe existující bitové mapy (Use reflection map). Finální efekt výrazně posiluje kresbu a světelné vlastnosti použité textury.  Například lze vytvořit touto technikou dojem jemně leštěného dřeva.

Nastavení reflexe textury

Základem aplikace tohoto postupu je přiřazení vhodné textury, která je dále upravována pomocí modifikátorů. Všechna nastavení jsou dostupná ve spodní části dialogu a jsou doplněna okamžitým náhledem výsledku ve scéně, což výrazně zjednodušuje práci a veškeré úpravy materiálů ve scéně.

 

Nastavení parametrů reflexe

Finální ladění materiálu vhledem k definice reflexe doporučuji provádět při aktivovaném raytraceru. Výpočet je přesnější a právě v těchto oblastech vynikají ve scéně jemné nuance.

 

Finální podoba reflexe jemně leštěného dřeva