portál uživatelů
softwarů Autodesk

Modernizace projektování pomocí Autodesk Architectural Desktop 2004, 2. díl

Strojírenství

Jeho nové funkce vám pomohou ušetřit čas a zmodernizovat vaše projektování. Již skoro před rokem byly stručně na 24hdesign.cz představeny hlavní nové funkce ADT 2004. Protože se po uvedení české verze…

Modernizace projektování pomocí Autodesk Architectural Desktop 2004, 2. díl

Jeho nové funkce vám pomohou ušetřit čas a zmodernizovat vaše projektování. Již skoro před rokem byly stručně na 24hdesign.cz představeny hlavní nové funkce ADT 2004. Protože se po uvedení české verze na trh na podzim loňského roku začala komunita uživatelů ADT 2004 velice rozrůstat, pojďme se v několika pokračováních podrobně podívat na to, co tato poslední verze ADT uživatelům přináší.

Paleta vlastnosti (Properties)

V předchozí verzi ADT se pro každý vytvářený objekt objevil speciální dialog, který obsahoval parametry příslušného objektu, které jste nastavili a pak teprve mohli objekt do projektu umístit. Pokud jste potřebovali objekt upravit, tak jste ho museli vybrat a spustit funkci pro úpravu a opět se objevil dialog, kde jste parametry mohli změnit. Navíc standardní dialog AutoCADu – Vlastnosti – nešel použít, protože parametry objektů ADT v něm nebyly obsaženy. Tento pracný postup je již v ADT2004 opuštěn. Za prvé lze již pro nástroj v paletě definovat parametry a za druhé při vytváření nebo úpravě objektu se používá pouze jedna stále stejná paleta – Properties (Vlastnosti).

 

Při vytváření objektu nebo jeho editaci, lze veškeré jeho parametry nastavit v tomto okně. Zde naleznete nejenom „fyzikální“ vlastnosti objektu, tj. jeho rozměry, styl, umístění ale i negrafické atributy, které může mít objekt přiřazen, jenž se pak následně používají ve výkazech. Jednotlivé parametry jsou seskupené a dají se různě rozbalovat a sbalovat atd. Vše je graficky příjemně zpracováno a pracuje se výrazně lépe, protože člověk vždy ví kde parametry nastaví a není obtěžován zbytečnými dialogy a spouštěním funkcí pro úpravy.

Stavová lišta okna výkresu

Po výkresem nalezne novou lištu, které slouží pro zobrazení různých informací a rychlé spouštění některých funkcí.

Úplně vlevo je šipka, které spouští funkce pro nastavení výkresu, tisku a publikace – do VIZ Renderu, Architectural Studia, publikaci na web apod. O některých z těchto funkcí budeme mluvit podrobně v budoucnu. V další části je zobrazen název projektu a pohled z projektu. Tato informace se zobrazí, pouze pokud je výkres otevřen z nové funkce ADT2004, tzv. správce projektu.

Napravo je pak možné pro výřez vybrat konfiguraci zobrazení, takže se dá rychle změnit aktuální zobrazení. Poslední ikonka napravo je aktivní pouze v případě, že jsou připojeny externí reference a můžete si správce externích referencí. Není to ovšem pouze ikonka pro spuštění správce, ale ihned vás informuje při jakékoliv změně v připojených externích referencích. Tato změna je zobrazena v podrobné zprávě a následně změnou ikonky.

Nové ovládání objektů

Podobně jako bylo zjednodušeno uživatelské rozhraní a jeho ovládání, tak podobné změny nastaly i u stavebních objektů a práci s nimi. Tyto změny se obecně nazývají „Přímé manipulace“ a dají se rozdělit na tři části – nové typy uzlů, úpravy na místě a kóty na místě.

Uzly

Uzly (Grip) v ADT jsou nově předělané a významně se jejich pomocí zlepšily úpravy objektů. Každý objekt má své uzly a jejich jednotlivé typy. Podívejme se na dva základní objekty. Prvním z nich je stěna. Pokud vyberete stěnu, tak se na ní zobrazí několik uzlů a značek. Pomocí čtvercových uzlů lze posunovat polohu, buď celé stěny (prostřední) nebo polohu konců (krajní uzly). Šipky na na obou koncích stěny umožňují měnit délku stěny a šipka uprostřed slouží k převracení směru stěny. Ve 3D zobrazení přibudou ještě výškové uzly na krajích a uprostřed.

U druhého příkladu – dveří – je již ovládání pomocí uzlů zajímavější. U dveří jsou vlevo a vpravo uzly pro ovládání šířky, šipky pro ovládání směru otvírání a uzel uprostřed pro změnu polohy. Každý uzel může mít svoje podvolby, takže pokud se například posunete na prostřední uzel pro změnu polohy, objeví se návod, že pomocí klávesy CTRL, se lze přepínat mezi posunem podél stěny, v rámci stěny a nebo po výšce (v 3D pohledech).

Bez jakéhokoliv příkazu tak posunete dveře buď jen pomocí myši nebo zadáním přesné hodnoty z klávesnice. Pokud zkusíte uzel pro změnu šířky dveří, tak se opět můžete přepínat mezi standardizovanými rozměry (pokud jsou pro styl dveří definovány) nebo vlastním atypickým rozměrem. Navíc, pokud budete posunovat uzlem a ve stylu jsou definovány standardní rozměry, tak se objeví pomocné čárky, po kterých rozměr dveří skáče, takže lehce změníte např. dveře ze 700 na 900 mm.

Toto byl příklad u dvou objektů. Každý další objekt ADT má své uzly a ty mají své vlastnosti. Úpravy objektů pomocí uzlů ještě daleko lépe vyniknou přes další dva nové nástroje v ADT, úpravy a kóty na místě.

Kóty na místě

Pokud vyberete nějaký objekt a pomocí uzlu ho začnete upravovat, objeví se přechodné kóty, které vám zobrazují informaci o rozměrech, ale hlavně lze jejich pomocí objekt měnit. Stejně tak při vkládání nějakého objektu do projektu se objeví přechodné kóty umožňující přesně prvek umístit. Opět je nejlépe si podívat na nějaký příklad, třeba dveří vkládaných do stěny.

Při vkládání se objeví kóty, které ukazují aktuální polohu dveří ve stěně. Pomocí klávesy Tab se můžete přepínat mezi jednotlivými kótami a pokud začnete z klávesnice zadávat rozměry, tak se hodnoty budou zadávat pro právě aktivní přechodnou kótu (zvýrazněnou barevně).

Podobně pokud bude pomocí uzlu upravovat stěnu, tak se můžete přes klávesu Tab přepínat mezi kótou představující délku stěny nebo mezi kótou zkrácení (prodloužení) stěny. Pokud vyberete dveře ve stěně, tak se dá pomocí kót a uzlů měnit poloha dveří atd. Vše funguje samozřejmě i ve 3D, takže například posunutí okna výše ve stěně je velice snadné.

Pomocí polárního trasování v AutoCADu šly některé podobné operace dělat i minulosti, ale nešlo se přepínat mezi kótami a kóty nebyly vidět, takže teď je vše výrazně jednodušší a graficky názornější.

Úpravy na místě

Představte si, že chcete editovat profil tažení stěny, profil představující uživatelský tvar prosklených dveří, profil madla zábradlí atd. Dříve to bylo velice pracné, museli jste profil vložit do půdorysu, upravit ho a znovu profil předefinovat. Podobně přidávání profilu šlo prakticky pouze v definici stylu a bylo to něco, co se zadávalo někde v dialogu výběrem ze seznamu a ne přímo při práci v projektu na obrazovce.

Přidání profilu a editace tvaru je nyní možná přímo na obrazovce. Například v případě dveří je stačí vybrat a v menu pravého tlačítka myši zvolit „Přidat profil“. Podobně je to u stěny při přidání „tažení“, přidání úpravy půdorysu, zakončení stěny apod. Potom se objeví dialog, který vám dovolí zadat název profilu a buď vytvořit profil nový nebo vybrat ze seznamu již vytvořených profilů. Po potvrzení se dostanete do editace tvaru na místě. Objeví se přechodná paleta „Úpravy na místě“,profil je zvýrazněn a jeho uzly jsou standardně zvýrazněny fialovou barvou.

Nyní lze uzly editovat, přidávat vrcholy, přidávat okruhy (tedy například otvory) apod. U dveří na obrázku byl protažen vrchol a přidáno okno. Po dokončení úprav je potřeba pomocí tlačítka „Uložit všechny změny“ úpravy potvrdit.

Podobným způsobem se profil upravuje. Stačí vybrat přislušný prvek a pomocí pravého tlačítka myši tu úpravu, kterou chcete měnit. Na následujícím obrázku je vidět například úprava tažení stěny.

V ADT2004 lze pomocí úprav na místě snadno přidat nebo změnit jakýkoliv profil nebo i jiné změny na objektech – úpravu půdorysu stěny, linii horní/spodní hrany stěny, dělení obvodového pláště, apod. Spolu s novými uzly a kótami na místě, je to vynikající usnadnění práce.

Novinky a vylepšení u objektů a v modelování

Vizuálně nejvíce jsou vidět vylepšení v pracovním prostředí a ovládání objektů, ale novinek v modelování a vlastnostech objektů je také hodně. U každého objektu jsou nové uzly a možnosti jejich změn, editace na místě a kóty na místě, přesto je v ADT 2004 plno novinek, které nemusí být stěžejním vylepšením, ale uživateli usnadní významně práce nebo umožní věci, které dříve nešly provést. Pojďme projít tyto někdy i drobné věci po jednotlivých objektech.