portál uživatelů
softwarů Autodesk

Řezy a pohledy, novinky Autodesk Architectural Desktop 2004, část. 6

Strojírenství

V ADT 3/3.3 jsou dva typy řezů – 2D řez (případně 3D varianta) a tzv. živý řez. Živý řez je vlastně speciální pohled (reprezentace zobrazení), jako byste stáli v řezu a dívali se na váš proj…

Řezy a pohledy, novinky Autodesk Architectural Desktop 2004, část. 6

V ADT 3/3.3 jsou dva typy řezů – 2D řez (případně 3D varianta) a tzv. živý řez. Živý řez je vlastně speciální pohled (reprezentace zobrazení), jako byste stáli v řezu a dívali se na váš projekt. Jakákoliv změna v projektu se ihned odrazila v zobrazení živého řezu. 2D řez je odvozená grafika vložená do půdorysu, které má vazbu na projekt, ale aktualizace se musí provádět manuálně. Oba dva typy měly své výhody i nevýhody, ale například 2D řez nezobrazoval materiál (šrafy) v řezu nebo pohledu, kdežto živý řez ano. Naopak postup zobrazení živého řez ve výřezu byl komplikovaný a nešlo ho rozumně upravovat, popisovat a jinak měnit.

V ADT2004 jsou oba dva řezy pojaty úplně jinak, nově. Živý řez je opravdu odříznutí části projektu mimo řez, a dá se v projektu kdykoliv zapnout nebo vypnout. Odříznutou část lze zobrazit jako průhlednou (případně jiným materiálem). Je to nová možnost jakéhokoliv definovanému řezu v projektu povolit živý řez. Využití je hlavně pro prezentaci vašeho projektu ve 3D. Nastavení parametrů zobrazení objektů v živém řezu souvisí s novými materiály v ADT 2004, kdy jedním z parametrů materiálu je i nastavení rendrování a dalších parametrů pro řezy.

 

2D řez má nyní všechny potřebné vlastnosti zobrazení. Zobrazuje šrafy objektů v řezu a pohledu, dají se nastavit parametry čar prvků v řezu atd. Vše souvisí s novými materiály v ADT 2004. 2D řez je stále odvozená grafika a je potřeba ho při aktualizaci projektu také aktualizovat.

 

Řez lze dále editovat pomocí úprav na místě, přes přidávání hranic materiálu, úpravě skicy apod. Pohledy mají stejné možnosti jako 2D řezy.

Řezy lze vytvářet přes připojené Xref soubory.

 

Výkazy

ADT není jen produkt pro vytvoření 3D modelu, vytváření 2D dokumentace, ale protože všechny objekty mají své další negrafické vlastnosti, lze vytvářet výkazy přímo do výkresu, do externích souborů atd. Ke každému objektu nebo stylu v ADT si navíc můžete připojit neomezené množství dalších parametrů, které se dají doplnit manuálně a pak je také vykazovat.

Pro výkazy je v ADT potřeba k objektu připojit tzv. sady vlastností. Ty se dají připojit buď manuálně (připojením příslušné sady nebo přidáním popisky) nebo mohou být připojeny i automaticky ve stylu (to je třeba příklad údajů o výrobci). Tyto sady pak obsahují definice jednotlivých vlastností. Definice lze pak použít v popisech, tabulkách výkazů apod.

Definice jednotlivých vlastností jsou v ADT2004 významně rozšířeny. V předchozích verzích byly na výběr pouze 2 typy – ruční a automatická. ADT 2004 obsahuje dalších 5 nových definic vlastností.

 

  • Ruční (Manual)
    Je vlastnost definovaná uživatelem: výrobce, poznámka, pořádní odolnost, úprava povrchu, cena atd.
  • Automatická
    Je vlastnost odvozená z objektu nebo stylu: výška, šířka, popis ze stylu, tloušťka, hladina atd. Každý objekt má své automatické vlastnosti a je dobré si je všechny projít, protože opět byly oproti předchozí verzi ADT rozšířeny.
  • Vzorec (Formula)
    Je novinka, kdy se dají na základě jiných definic vlastností pomocí matematických vzorců, textových spojení a programování vytvořit nové vlastnosti.

  • Umístění (Location)
    Je nová vlastnost, která získává data z odkazu na umístění jiného objektu. Odkazovat se dá na Prostor, Plochu a AEC Polygon a z těchto objektů pak vytahovat vlastnosti. Například nábytek si z místnosti (vytvořené jako plocha nebo prostor) vytáhne údaj o názvu místnosti kde je umístěn. Při změně polohy objektu se automaticky změní i vlastnost umístění.

Objekt s připojenou vlastností Umístění, má nový uzel (hvězdičku), které určuje polohu odkazu. Pokud posunete tento uzel nad jinou plochu/prostor/AEC polygon, tak se změní příslušná vlastnost umístění.

  • Klasifikace (Classification)
    Nová vlastnost, která umožňuje využít údaje z definovaných klasifikací nebo jejich vlastností.
  • Materiál
    Nová vlastnost umožňující získat materiál nebo data vlastností materiálu.
  • Projekt
    Je nová vlastnost, která získává parametry z údajů o projektu (viz podrobnosti v dalších částech).

Tabulky výkazu

Tabulky výkazu využívají všechny nové vlastnosti objektů, sad vlastností apod. U tabulek je nyní nový uzel, umožňující definovat maximální výšku stránky tabulky. Tabulka se pak dělí na jednotlivé části – stránky.

Pokud vyberete určitý prvek ve výkazu v tabulce, tak nejenom že se dá zvýraznit (čárkovaně) objekt ve výkresu, ale pomocí klávesy CTRL se dá na něj i přiblížit.

AEC kóty

AEC kóty dávají uživatelům ADT možnost v projektech automaticky vytvářet asociativní kóty. Protože jsou kóty asociativní, tak pokud změníte okótovanou část projektu, tak se automaticky změní i kóty. AEC kóty v ADT 2004 doznaly několika vylepšení.

Lze je použít i na sloupové osnovy, na prvky AutoCADu (čáry, křivky, oblouky a kružnice – podporované body jsou konec, polovina, střed a kvadrant) a lze kótovat objekty i přes Xref soubory.

 

Pro vytváření vlastního stylu AEC kót je v prostředí ADT 2004 nový průvodce, který vám v několika mála krocích pomůže názorně vytvořit AEC kótu.

Novou možností u AEC kót je přepsání textu a čar. Místo automaticky vytažené kóty můžete napsat cokoliv jiného, pokud je hodnota přepsána, tak se standardně nad hodnotou objeví krátká vodorovná čárka označující, že hodnota neodpovídá skutečnosti. Text kóty a nebo čáry můžete vypínat, přidávat k textu přípony a předpony.

 

Editace pomocí uzlu je u AEC kót v ADT 2004 jednodušší. Lze si vypínat a zapínat podrobné uzly kót. Pomocí podrobných uzlů pak lze řídit polohu textu, vynášecích čar a kótovacích čar.