portál uživatelů
softwarů Autodesk

Metodika výuky CAD technologií, 2. díl

Metodický plán výuky vychází z požadavku na maximální univerzálnost studia základů CAD technologií. Svou časovou dotací 30 hodin poskytuje čisté seznámení s podstatou CAD konstrukce pomocí 2D nebo 3D …

Metodika výuky CAD technologií, 2. díl

Metodický plán výuky vychází z požadavku na maximální univerzálnost studia základů CAD technologií. Svou časovou dotací 30 hodin poskytuje čisté seznámení s podstatou CAD konstrukce pomocí 2D nebo 3D aplikací. Lze jej optimalizovat podle oborové specifikace. Studium je doplněno hodinovou dotací pro samostatný projekt – vytvoření podkladu pro studium technické dokumentace pomocí CAD aplikace.

Začlenění volitelného modulu CAD do úrovně P SIPVZ

Číslo

Tematický celek

Téma

Hodin

1

Úvod, význam CA technologií

Přechod od technického kreslení ke zpracování výkresů pomocí CAD technologií. Objasnění základních pojmů CAD, CAM, CAE.

1

2

Rozdělení a způsob nasazení 2D a 3D CAD systémů

Způsoby využití 2D a 3D CAD systémů v návaznosti na praxi. Problematika výměny dat mezi jednotlivými systémy.

0,5

3

Základní vybavení pro provoz CAD technologií

Systémové požadavky pro 2D a 3D CAD systémy. Zařízení pro obsluhu počítače, ergonomie pracoviště.

0,5

4

Zásady pro tvorbu výkresové dokumentace ve 2D CAD systémech

Souřadné systémy, jednotky. Charakteristika šablony a prototypového výkresu, práce se soubory.

1

5

Tvorba výkresové dokumentace ve 2D

Kreslení a editace objektů nakreslených ve 2D. Šrafování, popis a kótování výkresů.

4,5

6

Bloky, atributy a externí reference

Práce s bloky a jejich využití u výkresu sestavení. Využití atributů pro tvorbu výkresových šablon, značek a výkresových rozpisek.

2

7

Využití 3D systémů

Možnosti nasazení parametrických a neparametrických 3D systémů v jednotlivých odvětvích průmyslu.

1

8

Zásady pro tvorbu modelů

Zobrazení a vizualizace prostorových objektů. Úpravy pohledů a jejich archivace. Druhy prostorových souřadných systémů a manipulace s nimi.

1

9

Modelování součástí

Využití načrtnutých a umístěných konstrukčních prvků při tvorbě součástí. Editace při tvorbě variant součástí.

1,5

10

Tvorba výkresové dokumentace z modelu

Princip provázanosti modelu s výkresovými pohledy. Vytvoření a editace pravoúhlých a axonometrických pohledů. Kótování a popis umístěných pohledů.

2

11

Modelování ploch

Charakteristika a možnosti nasazení ploch vytvořených v modeláři. Nástroje pro modelování a úpravu ploch.

1

12

Tvorba sestavení v modeláři

Základní zásady pro použití vzájemných vazeb součástí u typických sestavení. Nástroje pro analýzu sestavení.

2

13

Využití nadstaveb a modulů

Oborové nadstavby
Aplikační moduly

1

14

Metodika výuky CAD technologií na školách

Základní poznatky pro rychlé zvládnutí jednotlivých CA technologií žáky na školách.

1

15

Samostatný projekt

Příprava podkladů pro výuku a procvičování 2D nebo 3D CAD systémů na jednotlivých typech škol. Vytvoření pravidel pro hodnocení teoretických a praktických znalostí žáků.

10

16

Doporučujeme – exkurze

Návštěva konstrukčního pracoviště a seznámení s nasazením 2D a 3D CAD systémů v praxi. Výměna zkušeností při výuce a zaškolení na nové verze a typy software.

Celkem

30

Poznámka: Při realizaci školení doporučujeme jeho náplň směřovat podle využitého CAD systému buď do oblasti 2D konstrukce nebo 3D modelování včetně situování praktických ukázek a cvičení.

Studijní literatura

Velkou posilou pro studium problematiky je ucelená řada učebnic vytvořená ve spolupráci s nakladatelstvím Computer Press, která je systematicky využívána pro výuku a praxi od roku 1994. Možnosti technického kreslení, konstrukční práce ve všech technických oborech a průmyslového designu se posouvají s využitím aplikované počítačové grafiky na úroveň špičkových technických oborů. Celý projekt dnes zahrnuje kompletní řadu učebnic od základů technického kreslení a normalizace až po postupy vázané na počítačovou 2D a 3D grafiku. Právě tato úroveň rozpracovanosti celé oblasti nás vedla k myšlence vytvořit systematický rozbor výuky CAD technologií na střední škole a ten využít pro řešení vzdělávacího modulu P SIPVZ.