portál uživatelů
softwarů Autodesk

Vizualizace a prezentace, novinky Autodesk Architectural Desktop 2004, část. 8

Strojírenství

Dnes již asi nikoho nepřekvapí, že prezentace a vizualizace jsou jednou z nezbytných částí každého projektu. Přeci jen technické výkresy každý nepochopí, kdežto barevnému obrázku nebo videosekvenci po…

Vizualizace a prezentace, novinky Autodesk Architectural Desktop 2004, část. 8

Dnes již asi nikoho nepřekvapí, že prezentace a vizualizace jsou jednou z nezbytných částí každého projektu. Přeci jen technické výkresy každý nepochopí, kdežto barevnému obrázku nebo videosekvenci porozumí skoro každý. Vizualizace a prezentace navíc prodává, protože sebelepší projekt bez jeho představení odborné i laické veřejnosti může zapadnout. První na co se všichni nevíce dívají je, jak to vypadá a pak teprve, zda to bude fungovat, zda se to dá postavit nebo vyrobit, zda je to ekonomicky zvládnutelné atd.

Pro vizualizaci se buď používají specializované externí nástroje (od Autodesku například Autodesk VIZ, 3ds max apod), nebo nástroje zabudované v CAD aplikaci. Proto uživatel AutoCADu (včetně ADT) může využít klasické nástroje na vytvoření rendrovaných prezentací, které jsou v AutoCADu již poměrně dlouho. Dále se pro prezentaci někdy používají pouze tištěná zobrazení modelu ve stínovaném pohledu nebo pohledu skrytých hran.

V ADT můžete pro vizualizaci a prezentaci použít mnoho možností. Od prezentací ve stínovaném pohledu, generování 2D pohledů skrytých hran, použití vizualizačních nástrojů AutoCADu až po VIZ Rendr.

 

Kresba od ruky (Napkin sketch)

Novinkou v ADT 2004 je vytvoření tzv. kresby od ruky. Tento nástroj se dal dříve zdarma stáhnout, nyní je integrován přímo do ADT. Jak to funguje? 2D výkres (pohled, řez, vygenerovaný 2D pohled skrytých hran apod.), se „roztřese“ tak, aby vypadal jako kresba od ruky. Jednotlivé čáry se znásobí, přidají se jim přesahy a „zkřiví“. Jednotlivé parametry se dají uživatelsky nastavit.

 

VIZ Rendr

Novou součástí ADT 2004 je aplikace VIZ Rendr. Je to samostatně běžící aplikace, které se pouští přímo z Windows nebo z ADT 2004. VIZ Rendr je součástí ADT 2004 a nelze ji koupit samostatně.

VIZ Render funguje jako samostatná aplikace do které se připojují (Link) výkresové soubory Architectural Desktopu. VIZ Rendr pro vizualizaci využívá model z ADT 2004, případně lze využít i data z .max souborů.

Při vizualizaci se postupuje tak, že model z ADT se připojí (link) do VIZ Rendru a tím se vytvoří živé propojení mezi ADT a VIZ Rendrem. Po připojení se vytvoří soubor se stejným jménem jako má výkres (DWG soubor), ale s příponou .DRF (drawing render format). Jakmile existuje tento soubor, tak se udržují změny v tomto souboru VIZ Rendru. Tyto změny mohou být přiřazení materiálu, světla, kamery a vytváření animací. Pokud se změní model (DWG soubor), tak se mohou tyto změny aktualizovat, aby se tato nová geometrie nebo materiály projektu v ADT projevily i ve VIZ Rendru. Tyto úpravy ve VIZ Rendru se při změně modelu zachovávají, takže na uživateli je pouze, aby znovu spočítal výslednou vizualizaci.

Proč nestačí standardní nástroje pro vizualizace, které naleznete například v AutoCADu?

Tyto základní nástroje mají svá omezení. Především jsou limitované v oblasti vytváření materiálů pro model, nastavování světel a ve výpočtu prezentací. Navíc to nejsou specializované aplikace pouze na vizualizace, takže jsou omezeny možnostmi základního programu a i práce na vizualizaci vycházejí z CAD programu, takže jsou někdy hodně těžkopádné. Tyto limity pak významně ovlivňují kvalitu výsledků a je vidět rozdíl mezi vizualizací v například v holém AutoCADu a Autodesk VIZ 4/VIZ Rendr.

 

VIZ versus VIZ Rendr

VIZ Rendr a VIZ mají stejné jádro, které vychází z 3ds max. Mají společný základ, ale VIZ Rendr je omezený ve funkcích a má oproti VIZ4 určitá omezení. I přes tyto limity jsou ale některé plusy, proč je VIZ Rendr v některých případech lepší a vhodnější aplikace.

VIZ Rendr není náhradou ani novou verzí VIZe, jsou to rozdílné aplikace, které pouze mají některé stejné funkce. Oba jsou specializované pro architekturu a stavebnictví (i když oba lze používat i v jiných oborech), mají knihovny materiálů, obsahují kvalitní světla a výpočet skutečného osvětlení pomocí radiosity, mají nástroje pro základní animace a umí připojit DWG modely a výkresy z AutoCADu a ADT.

 

Proč je lepší VIZ?

Autodesk VIZ 4

VZ Rendr

·VIZ je „lehkou“ verzí 3ds max a obsahuje nástroje pro modelování

·VIZ Rendr je „lehkou“ verzí Autodesku VIZu. Mnoho nástrojů a funkcí chybí.

·Obsahuje nástroje pro výkonné modelování čehokoliv

·Nástroje pro modelování neexistují, je potřeba vše vytvořit v ADT

·Nástroje pro 3D úpravy Mesh, Polygon a NURBS objektů

·Nástroje pro 3D editaci neexistují

·Výkonný editor materiálů, kvalitní možnost jejich nastavení a umístění spolu s 3D modelovacími nástroji

·Omezení pro vytváření složitých materiálů, částečně omezené možnosti mapování materiálů

·Kvalitní možnosti nastavení parametrů světel a stínů

·Omezené možnosti nastavení stínů a světel

·Podpora standardních i fotometrických světel

·Především podpora fotometrických světel, předpokládá se jejich použití

·Kompletní nástroje pro vytváření a ovládání animací a vysoce kvalitní výstup animací

·Pouze velice jednoduché nástroje pro animace

·Obsahuje síťový rendr

·Neobsahuje síťové rendrování

·Podpora importu a exportu jiných formátů.

·Podpora omezená pouze na DWG link, další formáty pouze přes CAD. Podpora max formát velmi omezená

·VIZ je kompletní software pro 3D modelování a rendrování pro zkušené uživatele a profesionály

·VIZ Rendr je pro experty a profesionály, kteří potřebují výkonný a sofistikovaný nástroj pro 3D modelování a rendrování příliš omezený